PINKSTERGEMEENTE "JOZUA" te NIJMEGEN
1 | Bijbelse criteria voor LEIDINGGEVENDEN | 2 |
2 | Taken en verantwoordelijkheden van LEIDINGGEVENDEN | 3 |
2.1 | Oudste | 3 |
2.2 | Voorganger | 3 |
2.3 | Diaken | 3 |
2.4 | Bestuurlijke functies binnen de LEIDING | 4 |
2.4.1 | Voorzitter | 4 |
2.4.2 | Secretaris | 4 |
2.4.3 | Penningmeester | 4 |
3 | Aanstellen en Ontslag/Aftreden van AMBTSDRAGERS | 4 |
3.1 | Aanstelling medewerkers en compensatie | 4 |
3.1.1 | Aanstelling in loondienst; arbeidscontract | 4 |
3.1.2 | In dienst als zelfstandige (ZZP-er) | 4 |
3.1.3 | Vrijwilligers | 4 |
3.1.4 | Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) | 5 |
3.2 | Ontslag en/of aftreden AMBTSDRAGERS | 5 |
4 | LEDEN en VASTE BEZOEKERS | 5 |
5 | Algemene Ledenvergadering (ALV) | 5 |
5.1 | Frequentie | 5 |
5.2 | Oproep en agenda | 6 |
5.3 | Stemrecht en stemmingen | 6 |
6 | Financiën en eigendommen | 6 |
6.1 | Begroting/budget en goedkeuring | 6 |
6.2 | Financiële rapportage | 6 |
6.3 | Kascommissie: aanstelling en taak | 6 |
6.4 | Bevoegdheden LEIDING | 6 |
6.5 | Bevoegdheden en verplichtingen afdelingsleiders | 7 |
7 | Doop en Avondmaal | 7 |
7.1 | Doop | 7 |
7.2 | Heilig Avondmaal | 7 |
8 | Tucht | 7 |
9 | Beëindiging lidmaatschap | 7 |
10 | Wijzigingen Huishoudelijk Reglement | 7 |
11 | Slotbepaling | 7 |
In het algemeen zal in het onderstaande bij functievermeldingen volstaan worden met 'hij', ook wanneer de functie door een vrouw wordt vervuld.
1. Bijbelse criteria voor LEIDINGGEVENDEN
Voor LEIDINGGEVENDEN geldt dat zij volwassenheid in hun christen-zijn moeten hebben bereikt. Dat uit zich in het feit:
De PG Jozua kent de volgende criteria omtrent oudsten:
Oudsten worden in de bijbel ook “opzieners” genoemd. De bijbel geeft speciale criteria voor oudsten en diakenen:
Oudste (zie bijvoorbeeld: Titus 1:6-9 HSV; 1 Tim 3:2-7 HSV; 1 Petr. 5:2,3 HSV)
Diaken (zie bijvoorbeeld 1 Tim 3:8-10,12 HSV)
Terwijl de oudsten meer de nadruk hebben op de geestelijke leiding van de GEMEENTE, hebben de diakenen een meer operationele, praktische functie. Daarbij kan men denken aan:
Een diaken geeft leiding aan één of meerdere afdelingen. Hij rapporteert regelmatig in de LEIDING over deze afdelingen.
Alle bestuurlijke functies binnen de LEIDING mogen alleen door een oudste of diaken worden uitgevoerd.
De voorzitter leidt de vergaderingen van de LEIDING zowel als de ALV. Hij is (eind)verantwoordelijk voor de agenda en het vaststellen van de notulen/ verslagen.
De secretaris houdt tijdens iedere vergadering van de LEIDING aantekeningen bij van het besprokene, acties en besluiten en legt dit vast in notulen, die ter kennis gebracht worden van de LEIDING en ter goedkeuring in de volgende vergadering worden voorgelegd. De secretatis zorgt dat er tijdens de ALV notulen worden gemaakt, deze taak mag gedelegeerd worden. De notulen van de ALV worden ook ter kennisname en goedkeuring aan de ALV aangeboden.
De penningmeester voert in samenwerking met de boekhouder(s) de financiële administratie. In februari legt hij een conceptrekening en verantwoording over het afgelopen boekjaar voor aan de LEIDING, die deze laat controleren door een kascommissie. Hij houdt de LEIDING ook tussentijds op de hoogte van de financiën.
Een vacature ontstaat als het aantal AMBTSDRAGERS minder is dan het statutair minimum aantal of wanneer er vanuit de LEIDING behoefte is aan uitbreiding van de LEIDING. Hiervoor wordt de volgende procedure gevolgd:
In specifieke gevallen kan een medewerker in loondienst worden aangesteld. Daartoe wordt voor een arbeidscontract opgesteld waarin aard en duur van de aanstelling, aantal uren per week en compensatie worden vastgelegd. De loonbetalingen en afdracht van loonheffingen worden door een extern administratiekantoor uitgevoerd.
Ook kan de LEIDING besluiten iemand als zelfstandige in te huren. Deze dient dan wel een verklaring van de belastingdienst te kunnen overleggen zodat er geen aanspraken op de GEMEENTE gemaakt kunnen worden en de fiscale status van de ZZP-er duidelijk is.
Het merendeel van de medewerkers zal als vrijwilliger bij de GEMEENTE betrokken zijn. Vergoedingen aan deze medewerkers zullen bestaan uit onkostenvergoedingen voor werkelijk gemaakte kosten voor het uitvoeren van de taak. Deze declaraties dienen, voorzien van betalingsbewijzen, via de afdelingsleiders te worden ingediend. De declaraties zijn gehouden aan de beperkingen zoals in Artikel 8.5 van dit Huishoudelijk Reglement beschreven. Een declaratieformulier staat op de website of is verkrijgbaar via de secretaris.
Voor een aantal functies binnen de GEMEENTE is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) vereist. Dit wordt nader uitgewerkt in een Veiligheids-en Preventiebeleid.
Het staat een AMBTSDRAGER vrij om zijn functie neer te leggen. Daarnaast kan ongevraagd ontslag plaatsvinden volgens artikel 6.f van de Statuten. Hiervoor is een 2/3 (twee derde) meerderheid in de LEIDING vereist.
De GEMEENTE kent een registratie als LID en VASTE BEZOEKER. Minderjarige gezinsleden van LEDEN zijn automatisch lid. Wanneer zij meerderjarig worden kunnen zij aangeven al dan niet zelfstandig lid te willen worden.
Iemand geeft aan toe te willen treden tot de GEMEENTE door het invullen van een aanvraagformulier lidmaatschap. Op basis hiervan volgt een kennismakingsbezoek door twee oudsten, bij voorkeur een man en een vrouw. Hierin komen de volgende onderwerpen aan bod: persoonlijke omstandigheden, geloof en bekering en wederzijdse verwachtingen van het lidmaatschap. Door het invullen en ondertekenen van een aanvraagformulier verklaart een aspirant LID de geloofsbelijdenis van de Pinkstergemeente Jozua te onderschrijven.
De GEMEENTE verwacht van een LID:
Het LID mag van de GEMEENTE verwachten:
Alvorens een LID onderwijzende taken kan verrichten binnen de gemeente, wordt er in principe een kennismakingsperiode van een half jaar in acht genomen.
Ten minste 1x per jaar vindt er een Algemene Ledenvergadering (ALV) plaats. De jaarlijkse ALV dient te worden gehouden in het eerste kwartaal van het jaar. Andere ALV’s worden gehouden zo dikwijls als de LEIDING dit wenselijk acht.
Op schriftelijk verzoek, met opgave van de te behandelen onderwerpen, van tenminste 25 van de stemgerechtigde LEDEN is de LEIDING verplicht tot het bijeenroepen van een ALV, te houden binnen vijf weken na indiening van het verzoek. Indien het verzoek in de periode juni – augustus wordt ingediend, dan mag – vanwege de zomervakantie – de LEIDING er voor kiezen om de ALV niet binnen vijf maar binnen acht weken bijeen te roepen.
De LEIDING is verplicht minstens twee weken van te voren een oproep (schriftelijk of email) te doen uitgaan naar alle LEDEN, met een agenda van de te behandelen onderwerpen. In de jaarvergadering komen onder meer de volgende zaken aan de orde:
LEDEN en VASTE BEZOEKERS hebben stemrecht. Minderjarige gezinsleden van LEDEN hebben geen stemrecht. Wanneer zij meerderjarig worden kunnen zij aangeven al dan niet zelfstandig lid te willen worden met stemrecht.
Onderwerpen die ter stemming worden voorgelegd dienen tevoren als zodanig op de agenda aangeduid te zijn. Voor het bekrachtigen van een dergelijk voorstel dient 2/3 (twee derde) van de stemgerechtigden aanwezig te zijn. Een voorstel is aangenomen als 3/4 (drie vierde) van de uitgebrachte stemgerechtigden het voorstel onderschrijft. Wanneer er niet voldoende stemgerechtigden aanwezig zijn wordt binnen vijf tot acht weken een nieuwe vergadering belegd. Zijn er tijdens deze tweede vergadering wederom niet voldoende stemgerechtigden aanwezig dan zal de LEIDING het door hen vooraf bekend gemaakte besluit nemen. Stemming over zaken gebeurt door middel van hand opsteken, over personen gebeurt dit schriftelijk. Indien stemgerechtigden verhinderd zijn kunnen zij tevoren schriftelijk (is ook email) hun stem aan de LEIDING kenbaar maken. Op deze wijze ingebrachte stemmen zullen worden geteld als aanwezige stemgerechtigden.
Voor het einde van het lopende boekjaar wordt door de penningmeester een begroting voor het volgende boekjaar opgesteld. Deze dient uiterlijk op 31 december van het lopende boekjaar door de LEIDING goedgekeurd te worden, en in de ALV in het volgende jaar gepresenteerd te worden.
Hier wordt verwezen naar Artikel 5 van de Statuten.
De kascommissie bestaat uit minstens twee LEDEN en wordt tijdens de jaarvergadering door de ALV voorgedragen aan de GEMEENTE. De kascommissieleden dienen geen leden van de LEIDING te zijn. De kascommissie krijgt na de jaarafsluiting door de penningmeester inzage in de boekhouding en controleert of boekingen onderbouwd zijn met de nodige bescheiden. Tevens controleert de commissie de banktegoeden en eventuele contante tegoeden. De kascommissie rapporteert tijdens de ALV.
De kascommissie is tevens belast met de jaarlijkse controle van de goederen die op de balans geactiveerd zijn.
Uitgaven door individuele leden van de LEIDING die een investeringskarakter hebben (dus geen exploitatie kosten) en die een bedrag van € 150,- te boven gaan dienen in de leidingvergadering ter goedkeuring voorgelegd te worden. De LEIDING kan financiële verplichtingen aangaan ter grootte van 20 procent van het bruto jaarinkomen van het afgelopen jaar. Daarboven moeten besluiten worden bekrachtigd door de Algemene Leden Vergadering (ALV). Voor de aankoop van onroerend goed namens de GEMEENTE en het aangaan van geldleningen ten laste van de GEMEENTE moet de goedkeuring van de ALV verkregen zijn.
Afdelingsleiders dienen uitgaven, die niet binnen het budget vallen, altijd aan de LEIDING voor te leggen. Ook bedragen die hoger zijn dan een bedrag van € 150,- maar binnen het budget vallen dienen aan de LEIDING ter goedkeuring te worden voorgelegd.
Wij verwijzen voor de Bijbelse onderbouwing van doop en avondmaal naar de geloofsbelijdenis van de VPE.
Wanneer iemand zich wil laten dopen, maakt hij dit kenbaar aan de LEIDING. De doop vindt plaats na overleg met de LEIDING, bij voorkeur nadat het door de LEIDING georganiseerde dooponderwijs gevolgd is.
Aan het avondmaal mag je deelnemen als je belijdt dat Jezus Heer is en met je hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt.
Doel van de tucht is: door in liefde een persoon te wijzen op fouten in leer en/of leven, deze te brengen tot schuldbelijdenis en herstel van een zuivere relatie met zijn Heer. Voor de toe te passen procedure zie Matth.18:15-17. Tijdens de procedure zal hij geen werk in de GEMEENTE mogen doen.
Het lidmaatschap kan worden beëindigd op verzoek van het LID of VASTE BEZOEKER. Het lidmaatschap kan worden beëindigd door de LEIDING als het LID of de VASTE bezoeker zich niet meer wil onderwerpen aan de LEIDING of afstand neemt van de geloofsbelijdenis.
Dit Huishoudelijk Reglement kan te allen tijde op voorstel van de LEIDING worden gewijzigd na bekrachtiging door de ALV. Het voorstel tot wijziging wordt tenminste twee weken voor de ALV aan de LEDEN en VASTE BEZOEKERS aangeboden.
Dit huishoudelijk reglement is opgesteld te Nijmegen, 2 maart 2015 door de hieronder genoemde LEIDING:
Voorzitter:
Secretaris:
Penningmeester: